Rozhovor je převzatý z ČMN č.11

Ladislav Faltus – Faltus suspension

Ladič motocyklových podvozků, trenér motokrosového týmu LR Cosmetic – ADOS KTM racing team, bývalý motokrosový závodník

Mohl bys vysvětlit, jak se vlastně člověk stane ladičem podvozků? Je to dědičné jako třeba proutkařina?

No, u někoho možná ano, ale u mě to přišlo nějak samo. Ladění a úpravám podvozků jsem se věnoval, už když jsem závodil a na tlumičích jsem nevyšíval jen sobě, ale prakticky všem kamarádům. Za totality jsme si museli všechno vyrábět sami; žádní ladiči nebyli a tuningové nebo dokonce závodní díly už vůbec ne. Nic ve zlém, ale tehdy opravdu nešlo s novou motorkou ve stavu, v jakém přišla z fabriky „prý připravena k provozu“, vyrazit na trať. Za chvíli byste ji táhli do depa na lankách! Bylo potřeba předělat spoustu věcí, aby měl člověk alespoň trochu klid. Když jsem přestal se závoděním, zůstal jsem v Dukle jako trenér a podvozky jsem ladil kde komu. Dílna se začala rozrůstat, nakupoval jsem i vyvíjel vlastní stroje pro úpravy vidlic a tlumičů a v roce 2004 jsem si řekl, že už mám té práce tolik, že musím dělat tlumiče na plný úvazek.

Jsi šikovný mechanik a máš spoustu vlastních technických řešení. Proč se jako většina jiných nezabýval spíše motory?

To nevím, prostě mě už od mládí zajímaly podvozky a jejich problematika. Asi jsem si uvědomil to, co si dnes uvědomuje jen málokterý motorkář. Že dobrý podvozek, který dělá přesně to, co jezdec chce a nijak ho nezradí, je mnohem důležitější než překoňovaný motor. Podvozek je to, co vyhrává závody. A třeba v motokrosu to platí dvojnásob. Práce je mi koníčkem a nejvíc mě na ni baví, když vidím, že se jezdec, kterému jsem dělal tlumiče, výrazně zlepšil, že mu to jede. Mám radost, že jsem i já svým dílem pomohl jeho úspěchu. Takhle mi dělají radost jezdci jako Jirka Bittner, Tomáš Bučenec, Radek Capka a spousta dalších od nás nebo třeba ze Slovenska. Dříve jsem dělal tlumiče především na motokros, ale dnes už ladím i podvozky prakticky pro všechny motocyklové sporty. Je to jedno, jezdec si prostě řekne, co od motorky požaduje a já se mu to snažím vyplnit.

Jak se ladič podvozků stane znovu trenérem, když má v dílně práce na 12 hodin denně?

Trénování mě vždycky bavilo. Jsem jenom rád, když můžu své nasbírané zkušenosti předat dál. Přišla nabídka a když jsem viděl, jak vypadají současné profi tréninky motokrosařů, úplně mě to nadchlo a já to vzal, protože je to velká zkušenost i pro mě. Kluky z LR Ados KTM racing teamu trénuji jak na dráze, tak v tělocvičně a když si vzpomenu na naše tréninky, je to o několik set procent jinde. My jsme si vystačili s kliky a dřepy, oni mají dnes sportovní testery a grafy tepové frekvence. Jedno se ale nezměnilo, u motokrosu vždy byla a bude fyzička na prvním místě. Můžete mít motorku třeba celou z titanu, ale bez důkladné fyzické přípravy je vám to úplně k ničemu. Vymysleli jsme takový projekt – dát veřejnosti možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, jak vypadá opravdový trénink první ligy a uspořádali už dva testovací dny, kdy si hobíci měřili síly s profíky a učastníky mistrovství světa jako je Kohút nebo Kulhavý. Všichni hobíci chytří jak rádio, ale některým z nich dělal problém i obyčejný kotoul ze základní školy.

Vymyslel jsi třeba za tu dobu, co jsi strávil nad tlumiči všech světových značek, nějaká vlastní řešení a zásadní inovace?

No, třeba na konstrukci vnitřků předních vidlic mám zcela svoji koncepci plnou nápadů a zlepšováků. Samozřejmě ne každému to musí vyhovovat. Za vším stojí stovky hodin testování různých vidlic, olejů do tlumičů a tvarové změny různých komponentů. Ve spoustě vidlic také upravuji tovární součásti, aby vydržely déle nekompromisní zacházení při závodech apod. Vlastní vývoj je jedna z věcí, která mě na tom všem baví asi ze všeho nejvíc. Už několikrát se mi i stalo, že jsem pracoval na vývoji nějakého celkem převratného zlepšováku, ten jsem pak nadšeně, ale tajně někomu instaloval, rozhodně jsem se tím nikde nechlubil a třeba za půl roku jsem rozebral nějakou jinou vidlici a tam jsem svá „udělátka“ našel. Ovšem pravdu, jestli mi někdo ukradl nápad, nebo na to přišel vlastní hlavou, jsem nikdy nezjistil.

Nenapadlo tě někdy zkostruovat třeba celou vidlici od základu podle sebe? A pak vyrábět kusovku; něco jako Faltus Factory Suspension?

Jistěže napadlo. Už několikrát, ale vždycky jsem z toho rychle vystřízlivěl, protože jsem pokaždé nakonec zjistil, že nemá cenu vymýšlet vymyšlené. Vývoj jde u tlumičů stejně jako u jiných motocyklových či automobilových komponentů strašně rychle dopředu a výzvou pro mě nikdy nebylo soupeřit s inženýry renovovaných firem, ale naopak po jejich „výsledném verdiktu“ se nad produktem, který tým specialistů konstruoval třeba několik let, zamyslet a pokud možno jej ještě doladit.

A jak vidíš svoji budoucnost? Spíš v dílně mezi testery a tlumiči, nebo v tělocvičně mezi novými krosovými nadějemi?

Do budoucna mám jasno v tom, že musím a chci zvládat oboje. Chci mít co nejvíce spokojených zákazníků, takže jsem připraven bádat a vynalézat a plnit i ty nejnesmyslnější nebo nejpodivnější požadavky. No a taky bych si moc přál, aby ti „moji kluci“ z týmu jako Kohút, Kulhavý a Stránský dosáhli na trati pod mým vedením co nejlepších výsledků.

Zpovídal Ondřej Hrůza

—————————————————————————————–

Článek je převzatý z portálu Gtmotocross.cz

Faltus suspension & WP

Minulý týden se ladič podvozků Ladislav Faltus ve spoluprácí s týmem LR Cosmetic – ADOS KTM team zúčastnil třídenního školení v závodním oddělení KTM White Power zaměřeného na ladění závodního pérování pro motokros, enduro a supermoto. Láďovi jsem zrovna dovezl na změkčení svou Suzuki a tak jsem využil situace a taky ho trošku vyzpovídal, aby mi prozradil své nabyté zkušenosti a poodhalil tajemství ladění podvozků….

Co tě k tomuto školení přivedlo?

   Díky mé úzké spolupráci s týmem LR Cosmetic – ADOS KTM team, který disponuje tovární podporou od KTM, které jsou osazovány tlumiči White Power jsem dostal nabídku na školení do fabrického oddělení, kde se ladí podvozky pro mistrovství světa a to se samozřejmě neodmítá.

Takže jsi byl na místě, kde ladí podvozky továrním jezdcům?

   Ano, ladí tam tlumiče kompletnímu továrnímu týmu. Např. Naglovi, Cairolimu, Musquinovi, Simpsonovi, dokonce i Allesimu, dále taky enduriskům, motardistům a taky týmu pro silniční závody.

Jak školení probíhalo?

   Pracovali jsme denně od 7 do 18 hodin. Původně chtěli školení rozdělit do několika etap, ale naštěstí si brzo všimli, že už jsem s tlumiči někdy něco dělal, takže jsem základy přeskočili a vrhli se rovnou na ladění.

Už tam taky řeší nastavení nového přepákování?

   Ano, už jsme se školili i na nové modely s přepákováním. Ale musím říct, že mě tam přesvědčili, že i stávající systém PDS se dá naladit minimálně stejně dobře jako na motocyklu s přepákováním.

Co vše potřebuješ vědět, abys mi mohl naladit tlumiče k mé spokojenosti?

Důležitým faktorem je váha, styl a rychlost jízdy. Od tohoto se vše odvíjí…. Ale těžko počítat s tím, že když si motorku vytáhneš ode mne z garáže, že to bude hned fungovat na 100%. Vše je pak nutné doladit individuálně s jezdcem. Nicméně v centru WP kladli největší důraz na základní nastavení jako je předpětí a tuhost pružin.

Znamená to, že bez výměny pružin nemůžu být spokojen?

   Jak už jsem uvedl hodně záleží na hmotnosti jezdce a jak jezdí…. Pokud jezdec váží např. 50kg a bude chtít závodit se sériovými tlumiči, které jsou v průměru nastavovány na cca 80kg váhy, bude mít asi velký problém. V tomto případě je výměna pružin nezbytná, aby se vůbec docílilo základního nastavení. Optimální je aby se jezdec pohyboval v krajních případech v rozmezí +/- 5kg.

Takže čistě teoreticky, když vážím asi 67kg a přičtu k tomu motokrosové vybavení…. Kolik to tak může mít 10kg…. Bankovnictví tak bych se mohl asi vejít do limitu a nemusím řešit pružiny?

    Ano, v tvém případě to nutné nebude, tlumiče naladím pomocí hydrauliky a po odzkoušení na trati to ještě můžeme doladit naklikáním pomocí štelovacích šroubků…. Já věřím, že budeš spokojen….

Autor: Aleš Drlík

CyberChimps